חיפוש
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
חיפוש

לא כל יום פורים

יש לנו חבר מיוחד שנשמח שתכירו.
שמו אלעד לוריא.
אלעד הוא מהנדס מכונות מוכשר, בשלן בחסד, קוסם חובב אבל יותר מהכל – אלעד הוא ממציא!

אלעד הוא זה שהמציא את משטח האפייה Fast & Crust'' הגאוני ההופך כל תנור ביתי לטאבון מקצועי לפיצות מושלמות, וממשיך כל הזמן להמציא עוד ועוד פטנטים.

נרמוז שאלעד עובד כיום על פיתוח מוצר שקשור לאופן שבו נוכל לבשל בבית בוואקום, חומרי גלם על נוזליהם.
"במכונות הוואקום הביתיות קיים כיום קושי גדול לסגור שקית המכילה נוזלים- הקושי הזה מעסיק אותי ואני מעוניין לפתור אותו." אנחנו מחכים, כמובן, בכיליון עיניים לראות מה יצא תחת ידיו.

אלעד נולד בתל אביב ולמד בתיכון אליאנס, "מה שחייב אותי ללמוד צרפתית, יכולת שמשמשת אותי היטב עד היום במסעדות צרפתיות." בהמשך, סיים לימודי תואר ראשון בהנדסת מכונות ותואר שני בהנדסת תעשייה וניהול באוניברסיטת בן-גוריון ועובד כיום כמהנדס מכונות ב'תעשייה האווירית' בפיתוח של כלי טיס בלתי מאוישים.
"בנוסף", הוא מספר, "אני אוהב לבשל, לבנות דברים שגורמים לי להצטער שהתחלתי לבנות אותם (בניתי בבית טאבון מיציקת בטון), לרוץ וללמוד."

היכן ניצתה בך האהבה לבישול?
"אחרי הצבא, התחלתי לעבוד כעוזר הפקה בתוכניות בוקר בערוץ שתיים. תפקידי היה, בין השאר, ללוות שפים שונים שבאו להתארח בתוכנית וכך נשבתי בקסמו של המקצוע. החלטתי לפנות לאחד השפים שהתארח באולפן באופן קבוע וללמוד אצלו בישול וכך הפכתי להיות טבח."

"כך גם פגשתי את יאיר, הוא היה השף של אחת המסעדות בה עבדתי. זו הייתה המסעדה הראשונה שהוא שימש בה כשף לאחר חזרתו מלימודיו בצרפת. וכן, יצא לי לחטוף ממנו הרבה צעקות."

"אני אוהב לעשות דברים באופן שאני מבין את הסיבתיות שלהם – לכל דבר צריכה להיות סיבה הגיונית בעיני.
גם במטבח, כל פעולה שאני עושה אני חייב להבין בדיוק מה השפעתה, למה דווקא זה ככה, האם אי-אפשר גם אחרת. לדעתי, היכולת להבין את השפעתה של פעולה היא יכולת הכרחית לכל טבח כדי לשפר את יכולות הבישול שלו ויכולתו להגיע למצוינות."

"הרצון להבין את הסיבתיות של התהליכים גורמת לי לתחושה ממשית של חוסר מנוחה. לפעמים אני מכריח את עצמי להכין את אותה המנה שוב ושוב ושוב עד שאני מרוצה מהתוצאה. אני זוכר ששותפי לדירה בתקופת הלימודים אכלו פעמיים בשבוע פוקאצ'ות במשך שלוש שנים, אבל בסופו של דבר אלו היו פוקאצ'ות מושלמות."

ואפרופו פוקאצ'ות, כיצד נולד הרעיון לפתח את משטח האפייה Fast & Crust''?
"שנים ניסיתי להכין פיצות ופוקאצ'ות בתנור הביתי ושברתי את הראש כי לא הייתי מרוצה בכלל מהפער בין פיצה שמכינים בתנור בבית לבין זו שיוצאת מטאבון."

"בזמן שקראתי את ה-"Modernist Cuisine" נפל אצלי האסימון כשראיתי את סדרת הניסויים שהם ערכו במציאת משטח האפייה האולטימטיבי לפיצות (האמת שהשף הסטון בלומנטל פרסם עוד לפניהם משהו דומה). התחלתי בניסויים בבית עם ברזלים מרותכים אחד לשני (לא מצאתי פלטה שלמה) וכבר אחרי הניסוי הראשון הייתי בהלם מהעובדה שסוף סוף אחרי שנים של ניסויים הצלחתי להגיע לרמה שהייתה גבוהה מזו של רוב הפיצריות המקצועיות.
חשבתי שאוכל להפוך את הרעיון למוצר נגיש וזמין, פניתי ליאיר וכך נולד משטח האפייה Fast & Crust''."

"אני מאמין שלא צריכה להיות שום מגבלה על הבשלן הביתי ליצור כל מנה שירצה במטבח שלו, ברמה הכי גבוהה שיש. בהנחה שהמגבלה הקיימת היא איננה חומר הגלם (כמעט כל חומרי הגלם זמינים כיום גם לבשלן הביתי), אני מאמין שאפשר להכין הכל בבית מבלי להתפשר על התוצאה הסופית."

"במידה ואני נתקל במחסום במטבח הביתי שלי (למשל לאפות את הפיצה שלי ברמה הכי גבוהה שיש), אני מחפש וחוקר דרכים להתגבר עליו. התהליך הזה של כמיהה לשלמות בהכנה של מאכל, יוצר אצלי את תהליך ההשראה ליצירת משהו חדש – לפעמים מדובר במתכון שעובר אינסוף תיקונים ולפעמים מדובר במוצר או מכשיר כלשהו בדיוק כמו Fast & Crust''."

כשהזמנו את אלעד להתארח בבלוג בחרנו להשתעשע ולבחון איתו רעיונות שונים, לאתגר אותו בחשיבה מחוץ לקופסא ולראות כיצד עובד ראשו של ממציא צעד אחרי צעד.

"הרעיון הראשון שניסיתי להוביל בבלוג", מספר אלעד, "הוא הטיפול בחוויית האכילה באמצעות כלי האכילה המוכרים לנו. למעשה בין אם נאכל במסעדת פועלים או בין אם נאכל במסעדת שלושה כוכבי מישלן, בסופו של דבר לרוב נמצא את עצמנו עם סכין ומזלג ביד. הרעיון השני הוא לתת לכלי שבאמצעותו אנו אוכלים השפעה מהותית על טעמה של המנה. חיפשתי צורת אכילה שבה הכלי עצמו והשימוש בו ישפיעו בצורה ברורה על כל ביס וביס במנה. רציתי להתחיל להניע רעיון בתקווה שאנשים שיתקלו בו יוכלו להמשיך לפתח אותו."

"כל מחשבה על רעיון חדש שיש לי עוברת קודם כל חיפוש יסודי באינטרנט. אחרי שראיתי שרוב הפתרונות המוצעים כיום לכלי אכילה שמשפיעים על טעם המנה מובילים לכלי אכילה אכילים (רעיון שאני אישית מראש לא אהבתי), רציתי לחשוב על פתרון מכיוון אחר, יצירתי יותר. מחשבה זו הביאה אותי להסתכלות מחודשת על צורת האוכל בצלחת ומכאן הגעתי למחשבה על צורה מרחבית תלת-מימדית גלילית או קונית שתהיה מחולקת לטעמים בצורה לא סימטרית."

"אחרי שחשבתי על הצורה התחלתי לחשוב איך יהיה הכי נכון וקל לסועד לחתוך ולאכול אותה. עלו במחשבתי כל מיני רעיונות החל מחותכן לסיגרים, מספריים, כף מחוררת משולבת עם סכין ועד לרעיון של כף החצויה שהפכה לכף לאצבעון שמצריכה שימוש רק ביד אחת. שיתוף הפעולה עם צוות השפים של FeinCook היה מהנה והביא בסופו דבר לתוצאה קונספטואלית מחויכת ומעניינת."

"וברצינות לרגע, אם מדברים על שינוי אמיתי של חוויות אכילה, לדעתי אין ספק שמהפכת הבישול בוואקום הולכת להיכנס יותר ויותר לבתים– זאת טכניקה כל כך פשוטה ליישום והתוצאות שלה כל כך מושלמות שאני לא רואה סיבה שאנשים בבית לא יאמצו אותה. בחזיוני אני רואה על הכיריים במטבח ממוצע סיר על הגז ולידו סיר שבתוכו מכשיר בישול בוואקום ונתח בשר מתבשל בתוכו. טכניקה נוספת שלדעתי צריכה להשתפר ולמצוא את דרכה אל המטבח הביתי היא בישול בלהבה חזקה (להבת ווק) – לחשוב שהכנת ארוחת ערב למשפחה יכולה להיות מוכנה בארבע דקות."

יחד עם אלעד חשבנו, ערכנו, עיצבנו, בישלנו והדפסנו ויצרנו כלי אוכל משעשעים שיצרו חווית אכילה מוזרה ושונה.

את הכפות לא תוכלו למצוא בחנות הכלים הסטנדרטיות (לפחות לא בזמן הקרוב), ולעצב מנה בצורת קונוס המורכבת מכמה שכבות זה קצת כאב ראש, אך אנו מזמינים אתכם ליהנות מאלמנטים שהרכיבו את הקונוס שיצרנו ולהכין איתם קינוח בכוס של קרם בטטה ומרנג שוויצרי.

למתכון  קינוח בכוס של קרם בטטה עם מרנג שוויצרי >>> ליחצו כאן.

ואל תשכחו לשאול, להסתקרן ולחייך לאורך כל הדרך.
חג פורים שמח.

מתכונים נוספים

התחדשנו!
אנחנו גאים להציג בפניכם את האתר החדש של FEINCOOK.
במידה ונתקלתם בבעיה כלשהי, נשמח אם תעדכנו אותנו:
INFO@FEINCOOK.CO.IL